De meerwaarde van een KMO-adviesraad in corona tijden.

De meerwaarde van een KMO-adviesraad in corona tijden.

 

Midden maart viel ons openbare leven abrupt stil. Geen vrienden of familie bezoeken, voldoende afstand houden, regelmatig de handen wassen en ontsmetten, … door de coronamaatregelen werd dat onze nieuwe realiteit. Ook de bedrijfswereld werd stevig door mekaar geschud. Sommige bedrijven werden gedwongen de deuren te sluiten, terwijl andere dan weer naar creatieve manieren zochten om de crisis het hoofd te bieden.

De voorbije periode stond ook een tiental kmo-adviesraden op het programma, waarvan de overgrote meerderheid werd geannuleerd. Vaak kwam dat initiatief van de zaakvoerders zelf, omdat ze het gevoel kregen dat ze in deze uitzonderlijke tijden andere katten te geselen hadden. Moet ik sluiten of niet? Hoe kan ik mijn werknemers optimaal beschermen? Is tijdelijke werkloosheid een optie? Kan ik de komende weken nog voldoende omzet draaien? Op welke steunmaatregelen van de overheid heb ik recht? Al deze praktische beslommeringen deden de adviesraden wat naar de achtergrond verschuiven. Bedrijfsleiders wilden de vergaderingen liever uitstellen tot ze alle andere zaken min of meer op een rijtje hadden gezet. 

Een begrijpelijke beslissing, maar gelet op de uitzonderlijke omstandigheden allicht niet de beste keuze.
Zoals u weet is een adviesraad een orgaan dat ondernemers kan helpen bij het nemen van belangrijke beslissingen. Door zo’n adviesraad op te zetten, haalt de bedrijfsleider een klankbord van ervaren experten in huis. Bovendien komt er gemoedsrust met de wetenschap dat de beslissingen mee gedragen worden door professionele adviseurs. 

Precies daarin schuilt de meerwaarde om zeker ook in deze uitzonderlijke tijden een adviesraad op te zetten. Bedrijfsleiders hebben meer dan ooit baat bij een panel van experten die kunnen helpen om de crisissituatie stap voor stap te ontleden en vervolgens concreet strategisch advies kunnen geven om het schip drijvende te houden. 

Wacht als ondernemer niet tot je kopje onder gaat, maar besef dat zo’n adviesraad ook in crisistijden een welkome reddingsboei kan zijn.   

Waarin schuilt nu precies de grootste meerwaarde om ook in crisistijden een kmo-adviesraad draaiende te houden?

1) We merken vooral dat adviesraden die met een vaste agenda werken – die bijvoorbeeld steevast  boordtabellen en key performance indicators (KPI’s) als leidraad nemen – een beter resultaat opleveren dan adviesraden die veeleer themagewijs georganiseerd worden. De reden daarvoor is eenvoudig: hoe gestructureerder de aanpak, hoe meer de adviesraad een wezenlijk onderdeel van de besluitvorming in een bedrijf uitmaakt. We stellen vast dat deze adviesraden dan ook geconsulteerd worden bij alle onverwachte situaties waarmee de zaakvoerder geconfronteerd wordt. Als er crisissen opduiken – zoals nu het geval is met de uitbraak van het coronavirus – zijn het precies deze adviesraden die verder blijven samenkomen en op die manier rust kunnen brengen in een onderneming, ook wanneer ze zich in woelige wateren bevindt. 

2) Een tweede element is de flexibiliteit van vergaderen. In ‘normale’ tijden zal een adviesraad om de drie maanden fysiek de koppen bij mekaar steken. Maar uitzonderlijke tijden vergen een andere manier van communiceren. Zo zagen we de voorbije weken dat ook adviesraden werden opgezet via platformen als Skype of Zoom. Dat is voor de deelnemers eerst altijd even wennen, maar zodra die eerste drempel overwonnen is, blijkt het eigenlijk net zo efficiënt als samen rond een tafel zitten. Het is evenzeer mogelijk om samen documenten te overlopen en in groep te overleggen. Ook ‘elk vanuit z’n eigen kot’ is het dus perfect mogelijk om met een adviesraad een vergadering te beleggen.

Je staat er als zaakvoerder dus lang niet alleen voor! Een adviesraad geeft je de mogelijkheid om strategische beslissingen op regelmatige basis af te toetsen bij een team van ervaren experten. Want samen kom je toch altijd tot andere inzichten dan alleen. Net daarom is het belangrijk om ook in crisistijden de adviesraden op de planning te houden. Ze brengen je als ondernemer de nodige rust en inzichten om elke vorm van crisis – hoe klein of groot die ook mag zijn – het hoofd te bieden.
 

Auteur van dit artikel is Herman Hillaert - Owner at QPConsult