Crisismanagement of in tijden van Corona adequaat reageren

Crisismanagement of in tijden van Corona adequaat reageren

"Drink veel wodka, ga naar de sauna en werk hard!", zei president Loekasjenko van Wit-Rusland deze week. Hij vergeleek het coronavirus met een “psychose” die de economie in de wereld heeft stilgelegd. Zijn remedie? "Hier zijn geen virussen", zei hij lachend. "Het is hier een ijskast. Sport en vooral wintersport is het beste middel tegen het coronavirus."

Tja, feit is dat we ondertussen in een diepe ernstige crisis beland zijn. Geen enkele organisatie of persoon wordt vandaag gespaard.

In het Chinees wordt het woord CRISIS letterlijk vertaald als ‘bedreiging’ en ‘kans’ of ‘gevaar’ en ‘opportuniteit’. Men gaat ervan uit dat er een samenhang bestaat tussen deze tegenstellingen. En ervaring leert ons dat dit inderdaad zo is!

Niemand is gebaat bij een crisis, wel met een goed plan

Managers zijn plots crisismanagers geworden! Makkelijker gezegd dan gedaan, en we helpen jullie graag verder, met een aantal tips en tricks. Ook voor kleine zelfstandigen en KMO’s!

Bij deze een aantal kritieke succesfactoren die we graag met jullie willen delen:

  1. Voorbereiding en/of snelle actie is alles.
  2. Anticipeer snel en adequaat, beperk de schade.
  3. Ga uit van een worstcasescenario.
  4. Organiseer u met een kernteam opgebouwd met uw beste mensen.
  5. Crisisbeheer is geen ‚business as usual‘.
  6. Focus op mogelijke opportuniteiten die elke crisis met zich meebrengt.
  7. Toon sterk leiderschap: communiceer helder, eerlijk en geloofwaardig. Zorg voor en bestendig VERTROUWEN bij alle stakeholders.
  8. Coach en begeleid uw medewerkers. Je hebt ze nu meer dan ooit nodig.
  9. Evalueer, en stuur bij waar nodig

10. Toon empathie en manage de impact en bijkomende stress bij alle stakeholders.

 

Business markers OGSM-tool

Deze methode en OGSM-tool van Business Markers is ook in deze moeilijke tijden een krachtig model om uw ideeën, acties en projecten te stroomlijnen en voortgang te bewaken. We maakten er als Business Markers team eentje om jullie te inspireren! 

Er moeten onmiddellijk belangrijke beslissingen genomen én uitgevoerd worden, opdat we onze toekomst kunnen verzekeren.

Hoe wapenen we ons juist NU voor de toekomst? Vanuit een offensieve houding!

Structurele heroriëntatie van het bedrijf met de juiste focus en prioriteiten.

  1. Focus op onze mensen
  2. Financieel
  3. Sales & Business Development
  4. Andere prioriteiten uit de bestaande roadmap herschikken en afstemmen met de stakeholders

1/ Mensen (aandacht voor medewerkers)

  • Hoe beleven zij deze crisis? Familieleden....? Begeleiding? Coaching?
  • Moet er ergens speciale aandacht zijn voor onze mensen of aanverwanten? Wie?
  • Coachinggesprekken zijn nu zeer belangrijk!
  • Misschien is er nu tijd voor opleidings en ontwikkelingsplannen uit te werken en te implementeren?
  • Hoe reorganiseren we ons omtrent de veiligheid van onze medewerkers.
  • Het ganse veiligheidsplan, beleid, actieplan optimaliseren en ev tijdig aanpassen.
  • Workload, planning, vakantieregelingen, uurroosters, WE werk....
  • Zijn andere stakeholders betrokken? Leveranciers, OA’s...
  • Retentiebeleid
  • Andere taken opnemen, opleidingen.....?

2/ Financieel

  • Moeten we loonkost beperken, nu of in de nabije toekomst obv worstcase?
  • Onderhandelen met banken
    • Overbruggingskredieten, kapitaal- en intrestaflossingen, leasing...
    • Rentevoeten onderhandelen
  • Cash flow en credit control managen.
  • Al onze kosten nog eens screenen en scherp zetten.
  • Waar kunnen we makkelijk kosten besparen?

3/ Sales & Business Development

Overal hoor ik de onmogelijkheid om nu aan sales te doen? Meer dan ooit zijn er nu opportuniteiten om nieuwe relaties te maken in de wereld van B2B.
Natuurlijk online, daar start het ALTIJD!
Deze crisis is een perfect startpunt ter communicatie.

  • Focus op huidige offertes en huidige klanten
    • Focus op vertrouwen herstellen en laten weten dat we er klaar voor zijn.
    • Alle mogelijke acties ondernemen om de omzet te herstellen, vertrouwen bestendigen en een duidelijke toekomstvisie communiceren naar alle stakeholders toe, zijn absoluut prioritaire maatregelen die niet kunnen wachten! 
    • Alle offertes kort opvolgen.
    • Alle A klanten opbellen en temperatuur meten.
    • Onze huidige bestaande klanten screenen en targets maken ter contact.
    • Marktstudies opnieuw vastpakken en concrete markten definiëren, vanuit nieuwe realiteit.
    • Concrete klanten als target definiëren, obv welke markten, bedrijven zijn NU op zoek naar een producent die nog steeds actief is?
    • Aan welke klanten hebben we projecten verloren aan het buitenland die nu toch lokaal willen kopen?
    • Wie zijn rencent nieuwe klanten, kort opvolgen!
    • Wie zijn klanten die voorbije 6 a 12 mnd minder besteld hebben, contact opnemen waarom.
    • Onze huidige prijssetting, recepturen, calculatie screenen en optimaliseren, aanpassen. 
  • Waar liggen NU, de komende maanden mogelijk nieuwe kansen, opportuniteiten in de markt? Vertrekkende vanuit “Wat maakt ons uniek?” & “Wat zijn onze sterktes?”
    • Zijn er nu producten, diensten, concepten waar nood aan is?
    • Brainstormsessie(s) organiseren rond nieuwe opportuniteiten.
    • Screeningprocedure opmaken en doorlopen voor nieuwe geselecteerde ideeën.
  • Moeten we schakelen omtrent geplande rekruteringen? Kunnen we hier toch op een creatieve manier versnellen?  
  • Communicatie plan opmaken om te laten weten dat wij er zeker NU ook zijn voor onze klanten.
    • Website optimaliseren, SEO en SEA optimaliseren?
    • Social media
    • Mailing naar onze klanten, prospecten....
    • Speciale acties lanceren?
    • Speciale prijssetting?
    • Klantenenquete opzetten, combi met tel contact? Testimonials vragen....?
  • Zijn er nieuwe bedreigingen? Welke scenario’s, uitdagingen moeten we nu echt in detail verder uitwerken?
    • Zeer concreet aanpakken – focus op resultaat en opvolging (echt DOEN!)
    • Focus op competenties en sterktes van onze mensen ipv headcount
    • Downsizing? Of misschien net nu moeten we op zoek naar meer capaciteit? Ons hierop maximaal voorbereiden, wat kunnen we nu doen? Concreet op zoek gaan naar mensen en bedrijven die nu gesloten zijn...

4/ Prioriteiten uit onze roadmap en andere prio’s herschikken die we nu kunnen vastpakken.

  • Nog meer lean organisatie. Kunnen we nu versnellen in onze procesoptimalisaties (efficiëntie en effectiviteit).
  • Wat met digitalisering? Implementatie ERP systemen...?
  • Als de crisis gestabiliseerd is dan focus op korte termijn actieplan 2020.
  • Fouten in productie kosten steeds veel marge – nu vastpakken.
  • Introduceren van nieuwe type verloning – is nu zeker de moment.
  • 5S projecten
  • Machinepark: kunnen we van de gelegenheid gebruik maken anticipatief onderhoud uit te voeren?
  • Zijn er uitdagingen naar investeringen die gepland waren, noodzakelijk waren?
  • ISO en/of  andere procedures bijwerken
  • Magazijn en specifieke stromen digitaliseren – barcodes 
  • Tijdsregistratie implementeren
  • Milieu en veiligheid nu proactief vastpakken

 

Auteur

Auteur van dit artikel is Bart Bols (Managing partner bij Businessmarkers).